Привідні ремені бувають різних профілів і видів в залежності від того в якому обладнанні вони застосовуються. Перевагами привідних ременів є передача тягового моменту на довгі відстані і бузшумність роботи порівняно із  ланцюговим приводом, висока частота обертання, високий коефіціент корисної дії  і доступна ціна. Ремені привідні застосовуються як в промисловому обладнанні так і в сільськогосподарській і автомобільній техніці. Найпоширенішими є клинові привідні ремені. Клинові привідні ремені бувають класичного профілю, вузькоклинові з обгорткою і без обгортки бокових граней, зубчасті і без зубів. Клиновий ремінь складається із корду, який є  основним несучим  слоєм, розміщенний приблизно по центру січення ременя. Далі йде основа із резинових слоїв розміщених над і під кордом  і обгортка ременя у вигляді декількох слоїв прорезиненої тканини. Корд виконують із хімічних волокон: віскози, капрона, лівсана, поліестера. Також застосовують корд із араміда і кевлара, що підвищує навантажувальну здатність клинового ременя. Основа формує січення ременя і передає виникаюче зусилля несучому слою (корду). Тканинна обгортка має  низький коефіціент тертя і підвищує  зносостійкість. 

Вузькі клинові ремені з'явилися з  підвищенням прочності корду. При рівних габаритах передачі вузькоклинові привідні  ремені передають в 1,5 -2 рази більшу потужність, можуть працювати при більш високих швидкостях і з більшою кількістю перегинів. Однак, мінімальний діаметр шківа  для цього типу клинових ременів є  більшим ніж для классичних клинових ременів.

Клинові ремені із  зубчастою кромкою є подальшим розвитком ременів класичного і вузькоклинового січення. Найбільш часто зустрічаються ремені такого профіля із вузьким січенням. Даний тип ременів не має обгортки бокових  граней, замість цього відбувається процес високоточної шліфовки бокових граней, що дозволяє забезпечити рівномірне зчеплення з канавками шківа. Фасонні зуби забезпечують зниження і рівномірний розподіл вигинаючих і теплових навантажень і зменшення рівня шуму. Глубина зуба пропорційна розміру поперечного січення, що забезпечує жорсткість ременя. Дані клинові зубчасті ремені можуть працювати на шківах меншого діаметру ніж інші ремені і передавати більшу потужність при тих самих оборотах і діаметрах шківів. Збільшення номінальної потужності складає не менше 15%. 

Стандарти та маркування ременів. Американський стандарт RMA/MPTA  маркує ремені в дюймах. 1" = 25,4 мм. Профіль ременя і номінальна довжина вказана в дюймах. Існуючі профілі: 3V/9N - верхня ширина 3/8" -9мм, 5V/15N- верхня ширина 5/8" -15мм, 8V/25N - верхня ширина 1" -25,4мм.  Приклад розрахунку: 750 = (750х25,4)/10 = 1905 номінальна довжина/зовнішня довжина.

Таблиця 1 Розмір січення класичних ременів

Позначення DIN 8 10 13 17 20 22 25 32 40
Позначення ISO/B.S. - Z A B - C - D E
Позначення ГОСТ - 0 А Б - В - Г Д
Ширина Wa, мм≈ 8 10 13 17 20 22 25 32 40
Ширина Wp, мм 6,7 8,5 11,0 14,0 17,0 19,0 21,0 27,0 32,0
Ширина Wi, мм ≈ 4,6 5,9 7,5 9,4 11,4 12,4 14,0 18,3 22,8
Висота ременя Т, мм ≈ 5 6 8 11 12,5 14 16 20 25
Мінімальний діаметр шківа dwmin, мм 35,5 45 71 112 140 180 224 315 450
Максимальная частота перегибів, fbmax, с-1 60 60 60 60 60 60 60 60 60
Максимальная окружна швидкість, V, м/с 30 30 30 30 30 30 30 30 30
Маса погонного метра, m, кг/м 0,04 0,06 0,105 0,17 0,24 0,30 0,43 0,63 0,97

 

Таблиця 2 Розміри ременів вузького січення

Позначення DIN SPZ SPA SPB SPC
Позначення ISO/B.S. SPZ SPA SPB SPC
Позначення ГОСТ УО УА УБ УВ
Ширина Wa, мм ≈ 9,7 12,7 16,3 22,0
Ширина Wp, мм 8,5 11,0 14,0 19,0
Ширина Wi, мм ≈ 4,0 5,6 7,1 9,3
Висота ременя Т, мм ≈ 8 10 13 18
Минімальний діаметр шківа dwmin, мм 63 90 140 224
Максимальна частота перегибів, fbmax, с-1 100 100 100 100
Максимальная окружна швидкість, V, м/с 40 40 40 40
Маса погонного метра, m, кг/м 0,073 0,10 0,178 0,38

 

Таблиця 3 Розміри ременів з фасонним зубом без обгортки бокових граней

Стандарт DIN 2215/ISO 4184 DIN 7753 Часть 1/ISO 4184
Позначення DIN 5 6 7 XPZ XPA XPB XPC
Позначення ISO/B.S. - Y - SPZ SPA SPB SPC
Ширина Wa, мм ≈ 5 6 8 10 13 16,5 22
Ширина Wp, мм 4,2 5,3 6,7 8,5 11,0 14,0 19,0
Висота ременя Т, мм ≈ 3 4 5 8 9 13 17
Мінімальний діаметр шківа dwmin, мм 16 20 31,5 50 63 100 160
Максимальна частота перегибів, fbmax, с-1 120 120 120 120 120 120 120
Максимальна окружна швидкість, V, м/с 50 50 50 50 50 50 50
Маса погонного метра, m, кг/м 0,015 0,023 0,041 0,072 0,112 0,192 0,37

  

Основні причини виходу з ладу ременів

Кожен привідний ремінь має  свій ресурс роботи при умові дотримання правил експлуатації.  Досить часто привідні ремені виходять з ладу швидше за їх заявлений термін експлуатації.  На це є  декілька причин, а саме:

1) Розрив ременя через  блокування приводу, неправильному монтажу або потрапляння сторонніх предметів

2) Через малий натяг привідного ременя, високий пусковий момент,  а також несоосність валів  відбувається швидке зношення бокових граней клинового ременя

3) Через використання привідних ременів на шківі меншого діаметру ніж рекомендовано і не дотриманні температурного режиму, відбувається просковзування клинового ременя і появі на поверхні привідних ременів тріщин 

4) Привідний ремінь може зазнавати впливу хімічних речових (кислот, мастил), які негативно впливають на його експлуатаційні характеристики.

5) Сильна вібрація на обладнанні, неспіввісність шківів, слабий натяг можуть призвести до перекручування привідного ременя